Summary
In an earlier publication, the intestinal placement of Miller-Abbott-tubes using routine
gastroscopic equipment was proposed for the conservative treatment of intestinal obstruction.
In addition to the technical advices presented at this early stage of personal experience,
we now recommend to 1. insert the tube primarily through the nostrils, 2. extract
the tip through the mouth, 3. grasp the leading ligature of the tube tip extracorporally
by means of the biopsy instrument and 4. guide the tube tip to the target area by
orogastric approach. This technical improvement excludes difficulties in respect to
patient cooperation or other special disadvantages and made 26 intestinal intubations
in an uninterrupted series an easy and worthwhile procedure.
Zusammenfassung
Als Ergänzung zu einer früheren Mitteilung wird vorgeschlagen, im Zuge der gezielten
intestinalen Einführung von Miller-Abbott-Sonden bei konservativer Ileusbehandlung
die Sonde zunächst naso-oral einzulegen, dann extrakorporal mit der PE-Zange eines
Gastroskopes zu fassen und anschließend auf oro-gastralem Wege in das Zielgebiet zu
führen. Diese technische Ergänzung schließt Störfaktoren von Seiten des Patienten
und der Grundkrankheit aus und ermöglichte in 26 Fällen „en suite” die mühelose gezielte
Sondenplazierung.
Key-Words
Intestinal obstruction-conservative treatment - Miller-Abbott-tube - endoscopic placement